המוזיקאי בעולם המודרני

הסיבה שהרבה אנשים מסתכלים על מוזיקאים מהצד וחושבים "איזה כיף להם, הם יושבים על מיליונים והעבודה שלהם הכי קלה בעולם!" זה בגלל כל המוזיקאים הגדולים.
ככה זה בעולם, אנשים שמים לב רק למה שהכי בולט, הכי עשיר והכי גדול. אף אחד לא שם לב לאיציק שמריהו מקריית ביאליק שגר בדירת חדר ולא סוגר את החודש כי הוא החליט לעסוק במוזיקה.

אבל אל תדאגו, לא באנו להוריד אתכם מלהיות מוזיקאים, להפך! אני רוצה לתת לכם 10 טיפים לאיך לא תגמרו כמו איציק שמריהו 😉

1. פשוט תהיו טובים במה שאתם עושים!

תנו לי לספר לכם סוד, אני לא שר יפה ולא מנגן יפה. אני חולה על מוזיקה, אוהב לכתוב שירים ואוהב את כל ההתעסקות בעולם הזה.
אבל דוגרי, לא התברכתי בכישרון להיות מוזיקאי, ולכן אני לא עושה את זה. לכן מצאתי תחומים אחרים במוזיקה שכן נוגעים אליי ושאני כן טוב בהם.

אבל כמובן אם אתם לא טובים במשהו זה לא סוף העולם! להשתפר תמיד אפשר. גם המוזיקאים הכי גדולים צריכים פה ושם שיעורים בפיתוח קול ובנגינה.

2. תהיו אמיתיים

אנשים ישר מזהים כשמישהו לא אמיתי איתם. אל תעשו ראסטות ותעשנו קנאביס אם זה לא מי שאתם, אל תשירו סגנון שאתם לא מתחברים אליו ואל תכתבו שיר שאין לו שום משמעות לגביכם.
ברור שיש אנשים שהצליחו ככה ואנשים שהצליחו ככה, אבל מהניסיון שלי, ככל שבן אדם יותר אמיתי ככה הוא יותר מצליח. אנשים אוהבים אנשים אמיתיים, לא דמויות שהומצאו.

מצד שני, כן כדאי שתבהירו לעצמכם כבר בהתחלה מי הדמות שלכם, כדי שלא תשתנו יותר מדי לפה או לפה במהלך הקריירה (כי אז להרבה אנשים זה ירגיש כאילו אתם לא אמיתיים!).
לדוגמה, איציק שמריהו התחיל בתור הבחור מקריית ביאליק שמנגן בכיכרות, ואנשים היו באים לכיכרות כדי לשמוע אותו מנגן. אבל לאחר תקופה הוא החליט שנמאס לו ועבר לנגן במועדונים, שם לא אהבו אותו וההצלחה שלו ירדה לטימיון. אם הוא היה נצמד למי שהוא ולסיפור שלו, הוא היה ממשיך להצליח!
אגב, לדבר הזה שכתבתי פה, אנחנו קוראים בעולם המקצועי "מיצוב".

3. תתחילו בקטן ואל תוותרו!

איך כל סיפורי ההצלחה מתחילים? "עשינו ועשינו ועשינו ולא הלך, פתאום אחרי תקופה הצלחנו!".
אם ניקח לדוגמה את אמאזון, ענקית הקניות האינטרנטית, נוכל לראות שהיא התחילה בתור חנות וירטואלית למכירת ספרים. המייסד של אמאזון היה יושב במחסן ועובד על העסק שלו, לבד ולאט. אבל הוא לא ויתר והמשיך להתקדם, וזה למה אמאזון היא אחת החברות הכי עשירות היום.

ככה גם אתם צריכים לפעול. לא צריך ישר בהתחלה לשריין הופעות ענק בחו"ל לפני שבניתם בסיס מעריצים נחמד ולא צריך ישר להוציא 1000 שירים, גם EP קטן זה נחמד ממש! אבל אם תמשיכו ותתמידו, ותעשו כל פעם עוד צעד ועוד צעד ועוד צעד, בסוף תגדלו מספיק.

4. אל תזניחו את האסטרטגיה והטקטיקה.

הרבה אנשים שמתחילים עסק (ומוזיקה זה עסק לכל דבר!) חושבים לעצמם "טוב, אני פשוט אעשה את מה שאני עושה ואחזיק אצבעות שזה יצליח".

אבל הגישה הזו רעה. מאוד רעה. אתם לא רוצים להחזיק אצבעות, אתם רוצים לכוון לעבר המטרה. לכן אתם צריכים לחשוב על שני דברים חשובים.

אסטרטגיה

אסטרטגיה היא המטרות אליהן אתם שואפים להגיע, ציוני הדרך ובאיזה סדר (ומתי) אתם רוצים להגיע לכל אחד. אסטרטגיה זה המונח הכללי יותר מטקטיקה, ומדבר על משהו הרבה יותר כוללני.

לדוגמה, האסטרטגיה של איציק שמריהו הייתה יכולה להיות "להופיע בכל כיכר בביאליק". ככה כל ביאליק יכירו אותו והוא יתפרסם.

שימו לב, עדיף לכם אסטרטגיה כמה שיותר ספציפית וממוקדת. לדוגמה, איציק שמריהו היה צריך אולי לפרט באיזה כיכרות הוא רוצה להופיע (ואפילו איזה הופעות הוא יעשה בכל כיכר, למה ומתי).

טקטיקה

מנגד לאסטרטגיה, יש לנו את האחות האבודה – הטקטיקה. טקטיקה זה כבר מונח מאוד ספציפי, הוא מדר על הדרך שאתם צריכים לעשות כדי להגיע לאסטרטגיות שקבעתם.

לדוגמה, אם נחזור לאיציק שמריהו, ברגע שהאסטרטגיה שלו היא להופיע בכל כיכר בקריית ביאליק, הטקטיקה שלו צריכה לדבר על איך הוא מגיע למצב שהוא מופיע בכל כיכר בקריית ביאליק.

לדוגמה, בטקטיקה זה הזמן לפרט על ממי הוא צריך לבקש אישורים, איך הוא מגיע לכיכר, מי מופיע איתו אם בכלל, איך הוא סוחב ציוד ואיזה ציוד הוא סוחב ועוד ועוד ועוד.

טקטיקה זה המקום להיות מפורטים כמה שאפשר, טקטיקות מקצועיות יכולות להגיע לעמודים שלמים של שחור על גבי לבן (או תרשימים, אבל זה כבר יותר מורכב).

5. מה ה-Plan B?

אין מה לעשות, לא תמיד האסטרטגיות והטקטיקות שלנו עובדות כמו שאנחנו רוצים. לפעמים הדברים לא מסתדרים כל כך, בייחוד בהתחלה.
אז אתם מגיעים למצב שאתם אמנם מוזיקאים כמו שתמיד רציתם, אבל אתם לא מרוויחים כמעט בכלל.

בדיוק בגלל זה, לכל אמן קטן צריכה להיות Plan B, דרך נוספת שבה הוא יכול להכניס כסף בתקופות חלשות.
לדוגמה אם נחזור לאיציק שמריהו, הוא החליט לעשות שיעורים בגיטרה לאנשים וככה בתקופות חלשות ימשיך להיות לו כסף. אבל זה יכול להיות כל דבר אחר – עבודה במקדונלדס, עבודה בעסק משפחתי, לימוד גיטרה, חסכונות שיש לכם וכ'ו.

העיקר שלא תיתקעו בלי כסף! בדיוק בגלל זה אנחנו אומרים ב-MoonRock "עד לירח ובחזרה למציאות". כי לעוף לירח זה כיף ומדהים, אבל צריך לזכור שבסופו של דבר כסף זה קריטי.

6. אפרופו כסף, צריך ניהול כלכלי נכון

ניהול כלכלי נכון זה דבר קריטי. בעיקרון, ההמלצה הכוללת שלי, היא להיעזר באיש מקצוע שינהל לכם את הכסף כמו שצריך. אבל אני מבין שלא כולם יכולים להרשות לעצמם את זה, ולכן אני אתן כאן כמה טיפים גנרים:
*יש לציין שהטיפים לא מהווים ייעוץ מקצועי בשום צורה. לא אני ולא MoonRock אחראים על הפסדים שלכם בגין שימוש בטיפים הכתובים בכתבה.

  1. תפתחו חיסכון בבית השקעות כלשהו – חסכונות זה דבר שיכול להציל אתכם בתקופות קשות. עדיף לקחת סכום מסוים מהכסף שאתם עושים כל חודש, לדוגמה 25% (רבע) מסך ההכנסות שלכם ולשים בחיסכון. הסיבה שאני ממליץ על חיסכון בבית השקעות, היא מכיוון שניתן תמורת סיכון מסוים לקבל ריבית יחסית גבוהה על הכסף שלכם.
    ככה בתקופות קשות תוכלו לפתוח את החיסכון ולהיעזר בכסף ששמתם בצד, עד שתרוויחו עוד כסף.
  2. אל תבזבזו יותר מדי – יש הרבה מקומות בחיים שאפשר לחסוך בהם. לדוגמה, לא צריך לגור בדירה מפוארת במרכז הארץ, אפשר לגור בדירה חמודה בפריפריה ולחסוך ככה אלפי שקלים כל חודש.
    או לדוגמה לא תמיד חייבים לנסוע ברכב, לפעמים תחבורה ציבורית תהיה זולה ומשתלמת יותר עבורכם בצורה משמעותית.
    או אפילו בדברים הקטנים, נגיד במקום לקנות המון אוכל מוכן, תכינו אוכל בבית. יותר משתלם ויותר טעים!
  3. גם אם אתם מרוויחים מלא כסף, אל תתפרעו – חשוב לשמור על הטיפים פה (ואפילו להגדיל משמעותית את החיסכון) אם אתם מרוויחים הרבה. הסיבה לזה, היא שגם אם כרגע אתם עושים עשרות אלפים בחודש, אולי חודש הבא תהיה מגפה עולמית ופתאום לא תרוויחו שקל. תחיו ברמת חיים שאתם יכולים באמת לאפשר לעצמכם.

7. תקליטו ותפיקו בצורה מקצועית

לא תאמינו איזה הבדל הקלטה והפקה מקצועית יכולים לעשות לשיר.

שיר שהוקלט דרך הטלפון או דרך מיקרופון מעפן שקניתם באינטרנט בשביל משחקי מחשב, לא ישמע טוב ולא ישמע ברור ואולי אפילו Spotify ידחו אותו.

אמנם זה עסק יקר, אבל היום כל אולפן הקלטות מבצע גם שירותי הפקה וגם שירותי הקלטה מקצועיים. אני עובד עם S. Studios בנתניה ויכול מאוד להמליץ עליהם.

אם תשימו לב, אין שיר גדול שהוקלט דרך המיקרופון של הטלפון.

8. למה יש חברים?

כדי לקבל חוות דעת בונה על השירים שלכם וכדי לדעת מה לשפר, מומלץ להשמיע לחברים שאתם סומכים עליהם ויודעים שהם יגידו לכם את האמת של מה שהם חושבים על השיר ולא סתם "וואו איזה תותח!!".

ככל שתשמיעו ליותר אנשים לפני שאתם משחררים שיר וככל שתיקחו יותר ביקורות ותקשיבו להם (ולא צריך להירתע מביקורות או להגן על כל דבר שאומרים לכם!), אתם הרבה יותר תצליחו והשירים שלכם ישמעו הרבה יותר טוב.

אחת השיטות שאני אוהב לעשות עם המוזיקאים שלי, זה לפתוח קבוצה בווצאפ עם המון חברים ואנשי מקצוע שאני סומך עליהם, שם אני שולח הקלטות ושואל אותם מה דעתם. ככה אני יכול לדעת אם השיר טוב או שצריך לעבוד עליו עוד.

9. יוטיוב זה העבר, סטרימינג זה העתיד!

אחת הטעויות שאני רואה המון מוזיקאים מתחילים עושים זה להעלות הכל רק ליוטיוב. הבעיה בזה היא שהיום רוב האנשים מעדיפים לשמוע מוזיקה ב-Spotify, Apple Music או אפילו ב-TikTok. שירותי סטרימינג מכל הסוגים הולכים ותופסים תאוצה.

אמנם זה עולה מעט כסף להעלות שירים לכל מני מקומות, אבל יש חברות שעושות את זה בשבילכם.
לדוגמה ב-MoonRock אנחנו ביצענו שיתוף פעולה עם חברה בשם DistroKid שמבצעים עבורינו את כל זה ומעלים את השירים שאנחנו שולחים להם לכל שירות סטרימינג שקיים.

10. הכי מומלץ – תחתמו לייבל

ברור ברור, אתם תחשבו שכל המטרה של הסעיף הנוכחי היא להגיד לכם "בואו תחתמו ב-MoonRock אחרת לא תצליחו". אבל האמת שזו לא הסיטואציה, אתם לא חייבים לייבל כדי להצליח ואם תעקבו אחרי כל הטיפים שכתבתי פה בעמוד יכול להיות שתצליחו לא רע.

האמת, גם לא בטוח שדווקא MoonRock הוא הלייבל המתאים עבורכם במידה ואתם מחליטים לחתום. מה שכן, אם אתם חותמים לייבל, אז ללייבל יש אנשי מקצוע שיבצעו עבורכם את כל מה שכתבתי פה בפוסט, ככה שלא יהיה מקום לטעויות והכל יתבצע בצורה המקצועית ביותר (וברוב המקרים, אתם לא תצטרכו להוציא שקל כדי שזה יקרה!).

בנוסף לכך, עוד יתרון שיש ללייבלים זה שיש להם סודות מקצועיים נוספים. לדוגמה לנו ב-MoonRock יש כמה טריקים בשרוול שיכולים לפרסם אמנים בכל הכוח ובצורה ממש מעולה.

מה שכן, נשמח כמובן שתפנו אלינו, אנחנו אוהבים אנשים כשרוניים ונוכל לעזור לכם!

בברכה, בן
מנכ"ל MoonRock

2 thoughts on “המוזיקאי בעולם המודרני”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *